۱۵۷۳۴.عنه عليه السلام :إنّ أبغَضَ الخَلائقِ إلَى اللّه ِ رَجلانِ : رَجُلٌ وَكَلَهُ اللّه ُ إلى نفسِهِ. فهُو جائرٌ عن قَصدِ السَّبيلِ. مَشغوفٌ بكلامِ بِدعَةٍ و دُعاءِ ضَلالَةٍ، فهُو فِتنَةٌ لِمَنِ افتَتَنَ بهِ...۱.

(انظر) الغنى : باب ۳۰۶۴. ۳۰۶۶.

۳۱۰۷

في كُلِّ قَبضٍ و بَسطٍ ابتِلاءٌ

۱۵۷۳۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :ما مِن قَبضٍ و لا بَسطٍ إلاّ و للّه ِِ فيهِ المَنُّ و الابتِلاءُ.۲

۱۵۷۳۶.عنه عليه السلام :ما مِن قَبضٍ و لا بَسطٍ إلاّ و للّه ِِ فيهِ مَشِيَّةٌ و قَضاءٌ و ابتِلاءٌ.۳

۱۵۷۳۷.عنه عليه السلام :ليسَ شيءٌ فيهِ قَبضٌ أو بَسطٌ مِمّا أمَرَ اللّه ُ بهِ أو نَهى عَنهُ إلاّ و فيهِ مِن اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ابتِلاءٌ و قَضاءٌ.۴

۱۵۷۳۸.عنه عليه السلام :ليسَ للعَبدِ قَبضٌ و لا بَسطٌ مِمّا أمَرَ اللّه ُ بهِ أو نَهَى اللّه ُ عَنهُ إلاّ و مِن اللّه ِ فيهِ ابتِلاءٌ۵.۶

۱۵۷۳۴.امام على عليه السلام :منفورترين خلق نزد خدا دو نفرند: يكى آن كه خداوند او را به خودش وا گذاشته است. چنين كسى از راه راست منحرف مى شود و شيفته گفتارِ بدعت آميز و دعوتِ گمراه كننده است و از اين رو، مايه فتنه و گمراهى كسى است كه فريفته او مى شود....

۳۱۰۷

همه گرفتارى ها و گشايش ها آزمايش است

۱۵۷۳۵.امام صادق عليه السلام :هيچ گرفتگى و هيچ گشايشى نيست، مگر اين كه خدا را در آن نواختن و آزمودن است.

۱۵۷۳۶.امام صادق عليه السلام :هيچ گرفتارى و هيچ گشايشى نيست، مگر اين كه خدا را در آن خواست و حكم و آزمايشى است.

۱۵۷۳۷.امام صادق عليه السلام :هيچ گرفتگى يا گشايشى در آنچه خدا بدان امر كرده يا از آن نهى نموده است صورت نگيرد، مگر اين كه خداوند عزّ و جلّ را از اين كار آزمايش و حُكمى است.

۱۵۷۳۸.امام صادق عليه السلام :در آنچه خداوند بدان امر فرموده يا از آن نهى كرده است، براى بنده هيچ گرفتگى و گشايشى صورت ندهد، مگر اين كه خدا را در اين كار آزمايشى است.۷


1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷.

2.التوحيد : ۳۵۴/۱.

3.بحار الأنوار : ۵/۲۱۶/۵.

4.التوحيد : ۳۵۴/۳.

5.بحار الأنوار : ۵/۲۱۷/۷.

6.قال المجلسيّ : لعلّ القَبض و البَسط في الأرزاق بالتوسيع و التقتير. و في النفوس بالسرور و الحزن. و في الأبدان بالصحّة و الألم. و في الأعمال بتوفيق الإقبال إليه و عدمه. و في الأخلاق بالتحلية و عدمها. و في الدعاء بالإجابة له و عدمها. و في الأحكام بالرخصة في بعضها و النهي عن بعضها (بحار الأنوار : ۵/۲۱۷).

7.علامه مجلسى مى گويد : گرفتگى و گشايش در روزيها به زياد كردن و كم كردن آنهاست و در نفوس و جانها به شادى و غم و در بدنها به تندرستى و بيمارى و در اعمال به توفيق و عدم توفيق در انجام آنها و در خُلق و خويها به آراستگى و عدم آراستگى و در دعا به اجابت و عدم اجابت آن و در احكام به اجازه و رخصت دادن در انجام بعضى از آنها و نهى از انجام پاره اى ديگر.