۱۴۰۹۳.عنه عليه السلام :إنَّكُم إلَى العَمَلِ بِما عَلِمتُم أحوَجُ مِنكُم إلى تَعَلُّمِ ما لَم تَكونوا تَعلَمونَ.۱

۱۴۰۹۴.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :مَكتوبٌ في الإنجيلِ : لا تَطلُبوا عِلمَ ما لا تَعمَلونَ و لَمّا عَمِلتُم بِما عَلِمتُم ؛ فإنَّ العِلمَ إذا لَم يُعمَلْ بِه لَم يَزدَدْ مِنَ اللّه ِ إلاّ بُعدا.۲

۱۴۰۹۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :عَلَى العالِمِ إذا عَلَّمَ أن لا يَعنُفَ. و إذا عُلِّمَ أن لا يَأنَفَ.۳

۱۴۰۹۶.مصباحُ الشريعة ( ـ فيما نسبه إلى الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ ) : قالَ عيسَى بنُ مريمَ عليه السلام : رَأيتُ حَجَرا مَكتوبا عَلَيهِ: اِقلِبْني، فقَلَبتُهُ فإذا عَلَيهِ مِن باطِنِهِ مَكتوبٌ : مَن لا يَعمَلُ بِما يَعلَمُ مَشُومٌ عَلَيهِ طَلَبُ ما لا يَعلَمُ. و مَردودٌ عَلَيهِ ما عَمِلَ.۴

۲۸۴۰

ما يَنبَغي لِلعالِمِ

۱۴۰۹۷.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :يَنبَغي لِلعالِمِ أن يَكونَ قَليلَ الضِّحكِ. كَثيرَ البُكاءِ. لا يُمازِحَ. و لا يُصاخِبَ. و لا يُمارِيَ. و لا يُجادِلَ. إن تَكَلَّمَ تَكَلَّمَ بِحَقٍّ. و إن صَمَتَ صَمَتَ عَنِ الباطِلِ. و إن دَخَلَ دَخَلَ بِرِفقٍ. و إن خَرَجَ خَرَجَ بِحِلمٍ.۵

۱۴۰۹۳.امام على عليه السلام :شما به عمل كردن آنچه مى دانيد نيازمندتريد تا آموختن آنچه نمى دانيد.

۱۴۰۹۴.امام زين العابدين عليه السلام :در انجيل نوشته شده است: تا آنچه را آموخته ايد به كار نبسته ايد، در پى آموختن آنچه نمى دانيد نرويد؛ زيرا علم، هر گاه به آن عمل نشود، جز بر دورى [عالم] از خدا نيفزايد.

۱۴۰۹۵.امام صادق عليه السلام :بر دانشمند است كه هر گاه آموزش مى دهد، درشتى و خشونت نكند و هر گاه كسى بخواهد به او علم آموزد، ننگش نيايد.

۱۴۰۹۶.مصباح الشريعه ( ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ) : عيسى بن مريم عليه السلام فرمود : سنگى را ديدم كه بر روى آن نوشته شده بود: مرا برگردان. چون آن را برگرداندم، آن طرفش نوشته شده بود: هر كه آنچه را مى داند به كار نبندد، تحصيل آنچه نمى داند براى او شوم است و آنچه را هم كه آموخته است از او پذيرفته نمى شود.

۲۸۴۰

آنچه زيبنده دانشمند است

۱۴۰۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :زيبنده است كه دانشمند كم خنده باشد و پُر گريه، شوخى نكند، داد و فرياد نكشد، ستيزه و بحث و مجادله نكند، اگر سخن گفت سخن حق بگويد و اگر خاموش ماند، از باطل خاموشى گزيند، اگر وارد بحث شد با ملايمت وارد شود و اگر از بحث كنار كشيد با بردبارى كنار كشد.


1.غرر الحكم : ۳۸۲۶.

2.بحار الأنوار : ۲/۲۸/۶.

3.تنبيه الخواطر : ۱/۸۵.

4.مصباح الشريعة : ۳۴۵.

5.كنز العمّال : ۲۹۲۸۹.