(انظر) العلم : باب ۲۸۲۸.

۲۸۱۱

ميثاقُ التَّعليمِ وَ البَيانُ

الكتاب :

وَ إِذْ أَخَذَ اللّه ُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنا قَلِيلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ».۱

الحديث :

۱۳۹۲۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ما أخَذَ اللّه ُ ميثاقا مِن أهلِ الجَهلِ بِطَلَبِ تِبيانِ العِلمِ حَتّى أخَذَ ميثاقا مِن أهلِ العِلمِ بِبَيانِ العِلمِ لِلجُهّالِ ؛ لأِنَّ العِلمَ كانَ قَبلَ الجَهلِ.۲

۱۳۹۲۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :قَرَأْتُ في كِتابِ عَلِيٍّ عليه السلام : إنَّ اللّه َ لَم يَأخُذْ عَلى الجُهّالِ عَهدا بِطَلَبِ العِلمِ حَتّى أخَذَ عَلى العُلَماءِ عَهدا بِبَذلِ العِلمِ لِلجُهّالِ ؛ لأِنَّ العِلمَ كانَ قَبلَ الجَهلِ.۳

(انظر) العلم : باب ۲۸۰۸ حديث ۱۳۹۱۵. ۱۳۹۱۶.

۲۸۱۱

پيمان گرفتن براى آموزش دادن و روشنگرى

قرآن:

«خدا از اهل كتاب پيمان گرفت كه آن را براى مردم آشكار سازند و پنهانش نسازند ولى آنها كتاب را پشت سر خود افكندند و آن را به بهايى اندك فروختند و چه بد معامله اى كردند».

حديث:

۱۳۹۲۷.امام على عليه السلام :خداوند از نادانان پيمان طلب علم نگرفت مگر اين كه پيشتر از دانايان پيمان گرفت كه علم را به نادانان بياموزند؛ زيرا كه علم پيش از جهل بوده است.

۱۳۹۲۸.امام صادق عليه السلام :در كتاب على عليه السلام خواندم كه خداوند از نادانان پيمان بر طلب علم نگرفت مگر اين كه پيشتر از دانايان پيمان گرفت كه به نادانان علم بخشند؛ زيرا علم مقدّم بر جهل بوده است.


1.آل عمران : ۱۸۷.

2.الأمالي للمفيد : ۶۶/۱۲.

3.الكافي : ۱/۴۱/۱.