۲۴۰۴

الطِّينَةُ

۱۱۴۹۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ لَمّا ذُكِرَ عِندَهُ اختِلافُ الناسِ ـ ) : إنّما فَرَّقَ بَينَهُم مَبادِئُ طِينِهِم، و ذلكَ أنّهُم كانوا فِلقَةً مِن سَبَخِ أرضٍ و عَذبِها، و حَزنِ تُربَةٍ و سَهلِها، فَهُم عَلى حَسَبِ قُربِ أرضِهِم يَتَقارَبُونَ، و على قَدرِ اختِلافِها يَتَفاوَتُونَ. فَتامُّ الرُّواءِ ناقِصُ العَقلِ، و مادُّ القامَةِ قَصيرُ الهِمَّةِ، و زاكِي العَمَلِ قَبيحُ المَنظَرِ، و قَريبُ القَعرِ بَعيدُ السَّبرِ، و مَعروفُ الضَّريبَةِ مُنكَرُ الجَلِيبةِ، و تائهُ القَلبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ، و طَلِيقُ اللِّسانِ حَديدُ الجَنانِ.۱

۲۴۰۴

طينت

۱۱۴۹۷.امام على عليه السلام ( ـ چون در حضور آن حضرت سخن از تفاوت ميان آدميان به ) فرمود : مبدأ طينت مردم. ميان آنان تفاوت ايجاد كرده است ؛ به اين معنا كه آنها از تكه يا قطعه اى بودند كه از زمين شور و شيرين و خاك درشت و نرم تركيب شده است ؛ بنا بر اين. آدميان بر حسب نزديك بودنِ خاكشان به يكديگر. با هم نزديكند و به اندازه جدايى خاكشان از يكديگر، متفاوتند. بنا بر اين بسا نيكو چهره اى ببينى كم خرد. و بلند قامتى كوتاه همّت. و نيكوكارى زشت رو. و خُرد جثه اى ژرف انديش. و نيك سيرتى با ظاهرى كريه و سرگشته دلى پراكنده هوش و گشاده زبانى آگاه و بينا.


1.نهج البلاغة : الخطبة ۲۳۴.