۱۰۵۹۸.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنّ الصَّدَقةَ لا تَحِلُّ لِمُحتَرِفٍ، و لا لِذِي مِرَّةٍ سَوِيٍّ قَوِيٍّ، فَتَنَزَّهُوا عَنها۱.۲

۲۲۱۰

آفاتُ الصَّدَقَةِ

الكتاب :

قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُها أذَىً وَ اللّه ُ غَنِيٌّ حَلِيْمٌ * يا أيُّها الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأذى كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللّه ِ وَ اليَوْمِ الاْخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ تُرابٌ فَأصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدَا لا يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا وَ اللّه ُ لا يَهْدِي القَوْمَ الكافِرِينَ».۳

وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ».۴

الحديث :

۱۰۵۹۹.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :ثلاثةٌ لا يُكَلِّمُهُمُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : المَنّانُ الذي لا يُعطِي شيئا إلاّ بِمِنَّةٍ. و المُسَبِّلُ إزارَهُ، و المُنَفِّقُ سِلعَتَهُ بِالحَلفِ الفاجِرِ.۵

۱۰۵۹۸.امام باقر عليه السلام :صدقه (زكات) براى پيشه ور و نيز كسى كه بُنيه اى سالم و قوى دارد حلال نيست ؛ پس. از گرفتن آن خوددارى كنيد.۶

۲۲۱۰

آفات صدقه

قرآن :

«سخنى شايسته [در برابر نيازمندان] و گذشت. بهتر از صدقه اى است كه آزارى از پى داشته باشد و خدا بى نياز بردبار است. اى كسانى كه ايمان آورده ايد! صدقه هاى خويش را با منّت و آزار باطل مكنيد. مانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم. انفاق مى كند و به خدا و روز واپسين ايمان ندارد. پس حكايت او مانند سنگ صافى است كه خاكى بر آن بوده و رگبارى بدان رسيده و آن را صاف (بى خاك) بر جا نهاده است. ريا كاران نيز از آنچه به دست آورده اند ثمرى نمى برند. و خدا گروه كافران را هدايت نمى كند».

«و منّت مگذار و آن را زياد مشمار».

حديث :

۱۰۵۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه كس اند كه خداوند عزّ و جلّ با آنان سخن نمى گويد : منّت گذار، يعنى كسى كه هر چه مى بخشد. منّت مى گذارد. و كسى كه دامن جامه اش را [از روى تكبّر ]بلند گيرد و كسى كه كالايش را با سوگند دروغ رواج دهد.


1.الكافي : ۳/۵۶۰/۲.

2.روى الصدوق رضوان اللّه تعالى عليه في «كتاب من لا يحضره الفقيه» أنّه قيل للصادِقِ عليه السلام : إنّ الناسَ يَروُونَ عن رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله أنّه قالَ : «إنَّ الصَّدَقَةَ لا تَحِلُّ لِغَنِيٍّ و لا لِذِي مِرَّةٍ سَوِيٍّ» فقالَ عليه السلام : قد قالَ : «لِغَنِيٍّ» و لَم يَقُلْ : «لِذِي مِرَّةٍ سَوِيٍّ». كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۱۷۷/۳۶۷۱. و يمكن أن يكون ناظرا إلى الذي يعمل بما رزقه اللّه من قدرة و قوّة. لكن بسبب ضيق رزقه لا يتمكن من تأمين ما يحتاجه في حياته.

3.البقرة : ۲۶۳، ۲۶۴.

4.المدّثّر : ۶.

5.بحار الأنوار: ۹۶/۱۴۱/۶.

6.۱. شيخ صدوق، رضوان اللّه تعالى عليه، در كتاب من لا يحضره الفقيه روايت كرده است كه به امام صادق عليه السلام عرض شد : مردم از قول رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى كنند كه فرمود : «صدقه (زكات) بر شخص بى نياز و توانگر و نيز بر كسى كه بُنيه اى سالم و قوى دارد روا نيست». حضرت صادق عليه السلام فرمود : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرموده است «بر بى نياز» و نفرموده است «بر كسى كه بنيه قوى و سالم دارد». كه مى تواند ناظر به شخصى باشد كه با نيرو و توان خويش كار مى كند، اما به جهت محروم ماندن از توفيق الهى و يا قرض و بدهى سنگين، از عهده مخارج خود بر نيايد.