۲۱۲۳

عَلاماتُ شيعَةِ أهلِ البَيتِ عليهم السلام

۱ ـ إتِّباعُ أهلِ البَيتِ عليهم السلام

۱۰۰۸۸.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :إنَّ شِيعَتَنا مَن شَيَّعَنا و اتَّبَعَ آثارَنا و اقتَدى بِأعمالِنا.۱

۱۰۰۸۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :شِيعَتُنَا المُتَباذِلُونَ في وَلاَيتِنا. المُتَحابُّونَ في مَوَدَّتِنا المُتَزاوِرُونَ في إحياءِ أمرِنا. الذينَ إن غَضِبُوا لَم يَظلِمُوا. و إن رَضُوا لَم يُسرِفُوا. بَرَكَةٌ على مَن جاوَرُوا. سِلمٌ لِمَن خالَطُوا.۲

۱۰۰۹۰.عنه عليه السلام :إنّ اللّه َ تعالى اطَّلَعَ إلَى الأرضِ فَاختارَنا. و اختارَ لَنا شِيعَةً يَنصُرُونَنا. و يَفرَحُونَ لِفَرَحِنا. و يَحزَنُونَ لِحُزنِنا. و يَبذُلُونَ أنفُسَهُم و أموالَهُم فِينا. فاُولئكَ مِنّا و إلَينا و هُم مَعَنا في الجِنانِ.۳

۲۱۲۳

ويژگيهاى شيعه اهل بيت عليهم السلام

۱ ـ پيروىِ اهل بيت عليهم السلام

۱۰۰۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شيعه ما كسى است كه از ما پيروى كند و پا جاى پاى ما بگذارد و به كردار ما اقتدا نمايد.

۱۰۰۸۹.امام على عليه السلام :شيعيان ما در راه ولايت ما به يكديگر بذل و بخشش مى كنند و در راه محبّت ما با يكديگر دوستى مى ورزند. براى زنده كردن امر (ولايت)ما با يكديگر ديدار مى كنند. همانان كه اگر خشمگين شوند. ستم نمى كنند و هرگاه خشنود شوند. زياده روى نمى كنند. براى همسايگان خود بركتند و با معاشران خويش به صلح و صفا رفتار مى كنند.

۱۰۰۹۰.امام على عليه السلام :خداوند متعال به زمين نگريست و ما را انتخاب كرد و براى ما پيروانى برگزيد كه ياريمان كنند و از شادى ما، شادمان شوند و از اندوه ما، اندوهناك. و در راه ما جان و مال خود را نثار كنند. آنان از مايند و رو به سوى ما دارند و در بهشت با ما هستند.


1.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ عليه السلام : ۳۰۷/۱۴۹.

2.الكافي : ۲/۲۳۶/۲۴.

3.غرر الحكم : ۳۵۵۴.