۹۱۰۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :طُوبى لِمَن... وَسِعَتهُ السُّنَّةُ. و لَم يُنسَبْ إلى البِدعَةِ.۱

۹۱۰۸.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :إنَّ أفضَلَ الأعمالِ عندَ اللّه ِ ما عُمِلَ بِالسُّنَّةِ و إن قَلَّ.۲

۱۸۹۴

تَقريرٌ۳ فِي الأخذِ بِالكِتابِ وَ السُّنَّةِ

۹۱۰۹.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :خَلَّفتُ فيكُم شَيئَينِ لَن تَضِلُّوا بَعدَهُما : كتابَ اللّه ِ و سُـنَّتي. و لَن يَتَفَرَّقا حتّى يَرِدا عَلَيَّ الحَوضَ.۴

۹۱۱۰.عنه صلى الله عليه و آله :تَرَكتُ فيكُم شَيئينِ لَن تَضِلُّوا بَعدَهُما : كتابَ اللّه ِ و سُنَّتي. و لَن يَتَفَرَّقا حَتّى يَرِدا عَلَيَّ الحَوضَ.۵

(انظر) الإمامة العامة : باب ۱۵۶.

۹۱۰۷.امام على عليه السلام :خوشا به حال كسى كه... در چارچوب سنّت جاى گيرد و به بدعت منسوب نشود.

۹۱۰۸.امام زين العابدين عليه السلام :برترين كارها نزد خداوند. كارى است كه طبق سنّت عمل شود، گر چه اندك باشد.

۱۸۹۴

گزارشى۶ در باب تمسّك به كتاب و سنّت

۹۱۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در ميان شما دو چيز باقى مى گذارم، كه با وجود آنها هرگز گمراه نخواهيد شد : كتاب خدا و سنّت من ؛ اين دو از هم جدا نشوند تا بر حوض [كوثر] بر من وارد شوند.

۹۱۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در ميان شما دو چيز مى گذارم كه با وجود آنها هرگز گمراه نخواهيد شد : كتاب خدا و سنّت من. اين دو هرگز از هم جدا نشوند تا كنار حوض [كوثر ]بر من در آيند.


1.نهج البلاغة : الحكمة ۱۲۳.

2.الكافي : ۱/۷۰/۷.

3.لا شك في وجوب الأخذ بالسنّة و لكن هذا النقل لا اعتبار له، و يبدوا أنّه وضع في قبال حديث الثقلين المتواتر الذي قبله الشيعة و السنّة. أكّدت النقول المختلفة من حديث الثقلين على الإتحاد بين القرآن و عترة الرسول صلى الله عليه و آله. يجدر الإشارة إلى إنّنا أوردنا بيانا مفصلاً حول عدم حجيّة هذا الصنف من الروايات، في رسالة «الإمام المهدي من مِنظار حديث الثقلين».

4.كنز العمّال : ۸۷۵.

5.كنز العمّال : ۸۷۶.

6.ترديدى در وجوب عمل به سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله نيست ولى اين گزارش ها اعتبار ندارند و ظاهرا در برابر حديث متواتر ثقلين كه مورد قبول شيعه و سنّى است ساخته شده اند. در نقل هاى متعدّد و مكرّر حديث ثقلين، پيوستگى ميان قرآن و عترت پيامبر صلى الله عليه و آله بيان شده است. گفتنى است كه تحليل جامعى پيرامون بى اعتبارى اين روايات، در رساله «امام مهدى (عج) از نگاه حديث ثقلين» آورده ايم.