(انظر) الآخرة : باب ۳۰ حديث ۱۴۹.

۱۸۸۱

أسمَعُ الأسماعِ

۹۰۶۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ألا إنَّ أبصَرَ الأبصارِ ما نَفَذَ في الخَيرِ طَرفُهُ. ألا إنَّ أسمَعَ الأسماعِ ما وَعى التَّذكيرَ و قَبِلَهُ.۱

۹۰۶۷.الإمامُ الحسنُ عليه السلام :إنّ أبصَرَ الأبصارِ ما نَفَذَ في الخَيرِ مَذهَبُهُ، و أسمَعُ الأسماعِ ما وَعَى التَّذكيرَ و انتَفَعَ بهِ.۲

۱۸۸۲

مَن حُجِبَ سَمعُهُ

الكتاب :

قُلْ إنَّما أُنذِرُكُمْ بِالوَحيِ وَ لا يَسمَعُ الصُّمُ الدُّعاءَ إذا ما يُنْذَرُونَ».۳

وَ إنْ تَدْعُوهُم إلَى الهُدَى لا يَسْمَعُوا وَ تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إلَيكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ».۴

وَ لَقَدْ ذَرَأنا لِجَهَنَّمَ كَثِيرا مِنَ الجِنِّ و الاْءنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئكَ كالْأنْعامِ بَلْ هُمْ أضَلُّ أُوْلئكَ هُمُ الْغافِلُونَ».۵

۱۸۸۱

شنواترين گوشها

۹۰۶۶.امام على عليه السلام :بدانيد كه بيناترين ديدگان ديده اى است كه نگاهش به خير و صلاح باشد. بدانيد كه شنواترين گوشها گوشى است كه پند و اندرز را بشنود و پذيرايش شود.

۹۰۶۷.امام حسن عليه السلام :بيناترين ديدگان ديده اى است كه نگاه خود را به خير و خوبى بدوزد و شنواترين گوشها. گوشى است كه پند و اندرز را بشنود و از آن بهره برگيرد.

۱۸۸۲

گوش محجوب

قرآن :

«بگو : جز اين نيست كه من به وسيله وحى شما را بيم مى دهم ولى نا شنوايان چون بيم داده شوند. فرياد بيم را نمى شنوند».

«و اگر آنان را به راه راست بخوانى نمى شنوند و مى بينى كه به تو مى نگرند در حالى كه نمى بينند».

«ما بسيارى از جنّ و انس را براى جهنم آفريديم. ايشان را دلهايى است كه با آن نمى فهمند و چشمهايى
است كه با آنها نمى بينند و گوشهايى است كه با آن نمى شنوند. اينان همانند چارپايانند حتى گمراهتر از آنهايند. اينان همان غافلانند».


1.. نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۵.

2.بحار الأنوار : ۷۸/۱۰۹/۱۷.

3.الأنبياء : ۴۵.

4.. الأعراف : ۱۹۸.

5.الأعراف : ۱۷۹.