۸۹۴۷.عنه عليه السلام ( ـ في وَصفِ القُرآنِ ـ ) : جَعَلَهُ اللّه ُ رِيّا لِعَطَشِ العُلَماءِ. و رَبيعا لِقُلوبِ الفُقَهاءِ... و حَبلاً وَثيقا عُروَتُهُ. و مَعقِلاً مَنيعا ذِروَتُهُ.۱

(انظر) التقوى : باب ۴۱۹۷.

۱۸۵۲

الإسلامُ يَجُبُّ ما قَبلَهُ

الكتاب :

قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إنْ يَنْتَهُوا يُغفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ وَ إنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّةُ الْأوَّلِينَ».۲

الحديث :

۸۹۴۸.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :الإسلامُ يَجُبُّ ما كانَ قَبلَهُ.۳

۸۹۴۹.عنه صلى الله عليه و آله :إذا أسلَمَ العَبدُ فَحَسُنَ إسلامُهُ، يُكَفِّرُ اللّه ُ عَنهُ كُلَّ سَيِّئَةٍ كانَ أزلَفَها. و كانَ بَعدَ ذلكَ القِصاصُ.۴

۸۹۵۰.عنه صلى الله عليه و آله :أ ما عَلِمتَ أنّ الإسلامَ يَهدِمُ ما كانَ قَبلَهُ. و أنّ الهِجرَةَ تَهدِمُ ما كانَ قَبلَها. و أنّ الحَجَّ يَهدِمُ ما كانَ قَبلَهُ؟!۵

۸۹۵۱.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أحسَنَ في الإسلامِ لَم يُؤاخَذْ بما عَمِلَ في الجاهليَّةِ. و مَن أساءَ في الإسلامِ اُخِذَ بِالأوَّلِ و الآخِرِ.۶

۸۹۴۷.امام على عليه السلام ( ـ در توصيف قرآن ـ ) فرمود : آن را زداينده عطش دانشمندان و بهار دلهاى فقيهان (فرزانگان) قرار داد... و ريسمانى كه گره و دستگيره اش محكم است و دژى كه بلندى آن تسخير ناپذير مى باشد.

۱۸۵۲

اسلام پيش از خود را ناديده مى گيرد

قرآن :

«به كافران بگوى كه اگر دست بردارند گناهان گذشته آنها آمرزيده مى شود و اگر باز گردند. [بدانند كه بر آنان نيز ]سنّت پيشينيان خواهد گذشت».

حديث :

۸۹۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اسلام آنچه [از گناهان ]را [كه] پيش از خود بوده، ناديده مى گيرد (گناهان پيش از ايمان آوردن به اسلام را مى بخشد).

۸۹۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه آدمى مسلمان شود و اسلامش نيكو. خداوند تمام گناهانى را كه قبلاً مرتكب شده است بر او مى بخشد؛ و زان پس قصاص در كار است.

۸۹۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مگر نمى دانى كه اسلام، آنچه [از گناهان] را [كه] پيش از خود بوده از ميان مى برد و هجرت، آنچه را پيش از آن بوده از ميان مى برد و حج، آنچه را پيش از آن بوده از ميان مى برد؟

۸۹۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه اسلامش نيكو (راستين) باشد. براى اعمالى كه در جاهليت كرده است بازخواست نشود و هركه در مسلمانى اش نيز بدى كند، براى هر كارى كه كرده و مى كند مؤاخذه مى شود.


1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۸.

2.الأنفال : ۳۸.

3.كنز العمّال : ۲۴۳.

4.كنز العمّال : ۲۶۵.

5.كنز العمّال : ۲۴۷.

6.الكافي : ۲/۴۶۱/۲.