۷۳۴۱.عنه عليه السلام ( ـ مِن كتابٍ لَهُ إلى عبدِ اللّه بنِ عبّاسٍ ـ ) : أمّا بعدُ. فإنّك لَستَ بسابِقٍ أجَلَكَ. و لا مَرزوقٍ ما لَيسَ لكَ.۱

۷۳۴۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كانَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام كثيرا ما يقولُ : اعلَمُوا عِلما يَقينا أنَّ اللّه َ تعالى لَم يَجعَلْ للعَبدِ و إنِ اشتَدَّ جُهدُهُ و عَظُمَتْ حِيلَتُهُ و كَبُرَتْ مُكايَدَتُهُ أن يَسبِقَ ما سُمِّيَ لَهُ في الذِّكْرِ الحَكيمِ... أيُّها الناسُ إنّهُ لَن يَزدادَ امرُؤٌ تَغييرا بِحِذْقِهِ و لَن يَنقُصَ امرُؤٌ فَقيرٌ لخُرْقِهِ. فالعالِمُ بهذا العامِلُ بهِ أعظَمُ الناسِ راحَةً في مَنفَعةٍ.۲

۱۴۸۴

ثَمَرَةُ الإيمانِ بِقِسمَةِ الرِّزقِ

۷۳۴۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :۰ دَعِ الحِرصَ عَلَى الدنيا و في العَيشِ فلا تَطمَعْ ۰ ۰ فإنَّ الرِّزقَ مَقسومٌ و كَدُّ المَرءِ لا يَنفَعْ ۰ ۰ فَقيرٌ كُلُّ مَن يَطمَعْ غَنِيٌّ كُلُّ مَن يَقنَعْ۳ ۰

۷۳۴۴.الإمامُ الحسينُ عليه السلام ( ـ لَمّا أتاهُ خَبرُ شَهادَةِ مسلمٍ ـ ) : ۰ فَإنْ تَكُنِ الدنيا تُعَدُّ نَفيسةً فَدارُ ثَوابِ اللّه ِ أعلى و أنبَلُ ۰ ۰ و إن تَكُنِ الأَرزاقُ قَسْما مُقَدَّرا فقِلَّةُ حِرصِ المَرءِ في الرِّزقِ أَجمَلُ۴ ۰

۷۳۴۱.امام على عليه السلام ( ـ در نامه خود به عبد اللّه بن عباس ـ ) نوشت : اما بعد. بدان كه تو پيش از اَجَلت نخواهى مرد و آنچه روزىِ تو نيست، نصيبت نخواهد شد.

۷۳۴۲.امام صادق عليه السلام :امير المؤمنين عليه السلام بارها مى فرمود : به علم اليقين بدانيد كه خداوند متعال اجازه نمى دهد بنده بر آنچه در ذكر حكيم برايش مقدّر شده پيشى گيرد. هر چند سخت بكوشد و با تمام توان چاره انديشد و ترفند زند.... اى مردم! هيچ انسانى، با هوش و ذكاوت خود نمى تواند تغييرى در جهت افزايش روزىِ خود پديد آورد و از روزىِ هيچ فقيرى، به سبب كم هوشى او. كم نمى شود. كسى كه اين نكته را بداند و به آن عمل كند، بيش از همه آسايش دارد و سود برده است.

۱۴۸۴

ثمره ايمان به مقدّر بودن روزى

۷۳۴۳.امام على عليه السلام ( ـ در شعرى ـ ) فرمود: {۰ آزمندى به دنيا را رها كن و به زندگى طمع مبند ۰} {۰ زيرا روزى قسمت شده است و تلاش [بيش از حدّ] انسان بى فايده ۰} {۰ هر كه طمع مى ورزد، فقير است و هركه قناعت مى كند، غنى ۰}

۷۳۴۴.امام حسين عليه السلام ( ـ پس از شنيدن خبر شهادت مسلم ـ ) خواند : {۰ اگر دنيا، ارزشمند به شمار مى آيد سراى پاداش خداوند عالى تر و ارزنده تر است ۰} {۰ اگر روزى ها قسمت شده و مقدّر است پس كم حرص زدن انسان براى روزى برازنده تر است. ۰}


1.نهج البلاغة: الكتاب۷۲.

2.. بحار الأنوار: ۱۰۳/۳۳/۶۳.

3.جامع الأخبار : ۲۹۴/۸۰۲.

4.بحار الأنوار : ۴۴/۳۷۴.