۱۰۸۴
الدَّليلُ الثَّالِثُ على إثباتِ الصَّانِعِ
قانونُ العِلّيّةِ
الكتاب :
أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ * أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بَلْ لا يُوقِنُونَ».۱
الحديث :
۵۱۴۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :كُلُّ صانِعِ شَيْءٍ فمِن شَيْءٍ صَنَعَ. و اللّه ُ لا مِن شَيْءٍ صَنَعَ ما خَلَقَ.۲
۵۱۵۰.عنه عليه السلام :الحمد للّه... الدّالِّ على قِدَمِهِ بحُدوثِ خَلْقِهِ. و بحُدُوثِ خَلْقِهِ على وُجودِهِ... مُسْتَشْهِدٌ بِحُدُوثِ الأشْياءِ على أزَليّتِهِ. و بما وَسَمَها بهِ مِن العَجْزِ على قُدْرَتِهِ. و بما اضْطَرَّها إلَيهِ مِن الفَناءِ على دَوامِهِ.۳
۱۰۸۴
دليل سوم بر اثبات وجود خدا
قانون عليّت
قرآن :
«آيا از ناچيز آفريده شده اند يا خود آفريننده خويشند؟ يا آسمانها و زمين را آفريده اند ؟ نه. بلكه به يقين نرسيده اند».
حديث :
۵۱۴۹.امام على عليه السلام :هر كس چيزى بسازد، آن را از چيزى [ديگر ]ساخته است. اما خداوند آنچه را ساخته از چيزى نيافريده است.
۵۱۵۰.امام على عليه السلام :سپاس و ستايش خداوندى را كه... حدوث آفريدگانش را دليل قديم بودن و وجود خود قرار داد... حدوث اشياء را گواه ازلى بودن خود گرفت و با داغ ناتوانى كه بر آنان نهاد، آنها را گواه قدرت خود و فناى حتمى آنها را گواه جاودانگى خويش گرفت.
1.الطور : ۳۵. ۳۶.
2.التوحيد : ۴۳/۳.
3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۵.