(انظر) القناعة : باب ۳۳۷۲.
۷۹۹
الحِرصُ لا يَزيدُ فِي الرِّزقِ
۳۷۹۳.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :لا يُسْبَقُ بَطيءٌ بحَظِّهِ و لا يُدرِكُ حَريصٌ ما لَم يُقدَّرْ لَهُ.۱
۳۷۹۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الحِرصُ يُنْقِصُ قَدْرَ الرَّجُلِ. و لا يَزيدُ في رِزْقهِ.۲
۳۷۹۵.عنه عليه السلام :الحِرصُ لا يَزيدُ في الرِّزقِ. و لكنْ يُذِلُّ القَدْرَ.۳
۳۷۹۶.الإمامُ الحسينُ عليه السلام :لَيستِ العِفّةُ بمانِعَةٍ رِزْقا. و لا الحِرصُ بجالِبٍ فَضْلاً. و إنَّ الرِّزقَ مَقْسومٌ و الأجَلَ مَحتومٌ. و اسْتِعمالُ الحِرصِ طَالبُ المَأْثَمِ.۴
۸۰۰
تَفسيرُ الحِرصِ
۳۷۹۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ و قد سُئلَ عنِ الحِرصِ : ما هُو ؟ ـ ) : هُو طَلَبُ القَليلِ بإضاعَةِ الكَثيرِ.۵
۷۹۹
آزمندى، روزى را زياد نمى كند
۳۷۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آن كه حرص نزند روزى خود را از دست نمى دهد و آن كه حرص زند، به آنچه روزيش نيست نمى رسد.
۳۷۹۴.امام على عليه السلام :آزمندى، منزلت مرد را مى كاهد و روزى او را هم زياد نمى كند.
۳۷۹۵.امام على عليه السلام :آزمندى روزى را زياد نمى كند، بلكه قدر و منزلت را خوار مى سازد.
۳۷۹۶.امام حسين عليه السلام :نه عفّت و مناعت مانع روزى مى شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى آورد ؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است.
۸۰۰
تفسير آزمندى
۳۷۹۷.امام على عليه السلام ( ـ در پاسخ به اين پرسش كه : آزمندى چيست ؟ ـ ) فرمود : به دست آوردن اندك، با از دست دادن بسيار.
1.الأمالي للطوسي: ۵۲۷/۱۱۶۲.
2.غرر الحكم : ۱۵۵۰.
3.غرر الحكم : ۱۸۷۷.
4.أعلام الدين : ۴۲۸. بحار الأنوار : ۱۰۳/۲۷/۴۲ و فيه «طلب» بدل «طالب».
5.بحار الأنوار : ۷۳/۱۶۷/۳۱.