۴۴۱۲.عيسى عليه السلام :إنّهُ لَيس على كلِّ حالٍ يَصلُحُ العَسَلُ في الزِّقاقِ، و كذلكَ القُلوبُ لَيس على كلِّ حالٍ تَعْمُرُ الحِكمَةُ فيها. إنّ الزِّقَّ ما لَم يَنْخَرِقْ أو يَقْحَلْ أو يَتْفَلْ فسَوفَ يكونُ للعَسلِ وِعاءً. و كذلكَ القُلوبُ ما لَم تَخْرِقْها الشَّهَواتُ و يُدَنِّسْها الطّمَعُ و يُقسِها النَّعيمُ فسوفَ تكونُ أوْعِيَةً للحِكمَةِ.۱
۴۴۱۳.الإمامُ الهاديُّ عليه السلام :الحِكمَـةُ لا تَنْجَـعُ في الطِّباعِ الفاسِدَةِ.۲
۹۲۵
مَن لا يَنتَفِعُ بِالحِكمَةِ
۴۴۱۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :غَيرُ مُنْتَفِعٍ بالحِكمَةِ عَقلٌ مَعلولٌ بالغَضَبِ و الشَّهْوَةِ.۳
۴۴۱۵.عنه عليه السلام :غَيرُ مُنْتَفِعٍ بالعِظاتِ قَلبٌ مُتَعلِّقٌ بالشَّهَواتِ.۴
(انظر) الهوى : باب ۳۹۸۰. ۳۹۸۱.
۹۲۶
آثارُ الحِكمَةِ
۴۴۱۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :كُلَّما قَوِيَتِ الحِكمَةُ ضَعُفَتِ الشَّهْوَةُ.۵
۴۴۱۲.مسيح عليه السلام :هر خيكى، مناسب عسل نيست و همچنين است دلها، هر دلى كه حكمت پرور نمى باشد. خيك، تا زمانى كه پاره نشده و نخشكيده و نپوسيده، مى تواند ظرفِ عسل باشد. همچنين است دلها، تا زمانى كه شهوتها آنها را ندريده و طمع آلوده شان نكرده و خوشى و نعمت آنها را سخت نكرده است، ظرف حكمت مى توانند بود.
۴۴۱۳.امام هادى عليه السلام :حكمت در جانهاى فاسد مؤثر نمى افتد.
۹۲۵
كسى كه از حكمت بهره اى نمى برد
۴۴۱۴.امام على عليه السلام :انديشه اى كه مريضِ خشم و شهوت است، از حكمت بهره اى نبرد.
۴۴۱۵.امام على عليه السلام :دلِ در بند شهوات، از پند و اندرزها سودى بر نمى گيرد.
۹۲۶
آثار حكمت
۴۴۱۶.امام على عليه السلام :هر چه حكمت نيرومندتر شود، شهوت و خواهشهاى نفسانى ناتوانتر مى شود.
1.بحار الأنوار : ۱۴ / ۳۰۷ / ۱۷.
2.بحار الأنوار : ۷۸/۳۷۰/۴.
3.. غرر الحكم : ۶۳۹۷.
4.غرر الحكم : ۶۴۰۶.
5.غرر الحكم : ۷۲۰۵.