الفِعلُ وَالتّركُ مَعاً.۱
قدرت. صفتى است كه امكان صدور فعل از فاعل را به همراه دارد و نه لزوماً تحقّق فعل را؛ چرا كه قادر، كسى است كه امكان انجام دادن يا انجام ندادن كار، هر دو را با هم داشته باشد.
بنابر اين، انسان مجبور، كسى است كه چنين قدرت و اختيارى را نداشته باشد. براى نمونه. اگر دست و پاى كسى را ببندند و به زور در حلق او شراب بريزند، هر چند اين شخص. خوردن شراب را انجام مى‏دهد، امّا در انجام دادن اين كار. مختار نيست ؛ چرا كه نمى‏توانسته آن را ترك كند.
طرفداران نظريّه جبر. معتقدند كه انسان در هيچ عملى، اختيار ندارد و آزاد نيست ؛ يعنى هيچ عملى را نمى‏توان يافت كه فعل و ترك آن براى انسان ممكن باشد.

طرفداران «نظريّه جبر» در علوم مختلف‏

نظريّه جبر. در علوم مختلف، طرفدارانى دارد و در هر علم. منشأ خاصّى براى آن لحاظ مى‏شود. در جامعه‏شناسى، جبر اجتماعى - كه ناشى از روابط اجتماعى حاكم بر انسان‏هاست - مطرح مى‏شود. در روان‏شناسى، جبر روان‏شناختى - كه ناشى از وضعيت جسمى و روحى فرد است - مطرح مى‏شود. در فلسفه، گروهى جبرِ علّى و معلولى را منشأ جبر مى‏دانند و در كلام. جبرِ ناشى از خداوند و اراده و قدر و قضاى او مطرح است.
در اين مبحث. جبرِ مطرح شده در علم كلام، مورد نظر است، هر چند پس از اثبات بطلان اين نوع جبر. اشاره‏اى هم به ردّ انواع ديگر جبر خواهيم داشت. شهرستانى در مورد جبرِ مطرح شده در كلام و اقسام آن مى‏گويد :
جبر. در حقيقت. سلب فعل از بنده و نسبت دادن آن به پروردگار متعال است. جبرگرايى. گونه‏هايى دارد : جبرگرايىِ ناب كه به هيچ وجه، فعل و قدرتى براى


1.كشف المراد : ص ۲۴۸.