برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

**آسمان ها روزی شکاف برمی دارندومانندگل سرخی باز میشوند***الرحمن 37*  

-تصویر خیالی!  

بشرهمواره درپی یافتن است تاروح تشنه خود را سیراب سازدواسرارکنه عالم را بیابد.درهرحوزه ای ازعلم قدم برمیداردوبانیروی تعقل واندیشه به دنبال سوُالات خویش است.

درموردنظریات مربوط به کیهانشناسی بامطالعه اندکی که درقرآن کریم وخطبه های امام علی(ع)درنهج البلاغه مربوط به چگونگی آفرینش عالم داشتم به نکاتی پی بردم که درذیل آمده:

درقرآن کریم ودر آیات مربوط به آفرینش آسمان وزمین همواره سخن از آسمانهااست که نشانگر تعددآسمان درجهان است وهمچنین درآیاتی ازاین کتاب آسمانی به وسعت بخشیدن به آنها اشاراتی شده است؛ بنابراین بابرداشت ازآیات فوق میتوان نظریه مهبانگ(بیگ بنگ)راوقعی ترازنظریات دیگر دانست وهمچنین نظریات مربوط به انبساط عالم باتوجه به مشاهده تجربیات قابل قبول تر است درنظریه مهبانگ" یک انفجار عظیم باعث به وجود آمدن عالم شد" وقبل ازانفجار رابررسی نکرده ،پذیرفتن این نکته کمی مشکل است چون ما اعتقاد به خدای یکتا داریم ودرکتب دینی نقل شده که خداوند عالم را ازهیچ آفریدوهرچیزازذرات تا کهکشانهارابافرمان *کُن فَیَکون* به وجودآورده. البته با توجه به این مطالب بشر هیچگاه نبایدازدست یافتن به علم مأیوس شودوباید در جستجوی یافتن مطالبی باشدکه اوراازنحوه آفرینش آگاه سازد.

باتوجه به انبساط عالم ونظریه بیگ بنگ آیاتی رااز* قرآن کریم* دراین زمینه یادآورمی شوم:

-انبساط عالم:

سوره ذاریات آیه47 : وآسمان را بنیادنهادیم به نیرویی وهمانا مائیم فراخی دهندگان.

سوره انبیا آیه104 : روزی که بپیچیم آسمان رامانندطوماری وبه حال اول باز گردانیمش که آغاز کردیم نخستین آفرینش را و وعده است برماهماناکنندگان هستیم.

دراین آیه می توان به برگشت دنیابه عقب (بیگ کرانچ)اشاره کرد که همه چیزبه شکل آغاز آفرینش درمی آید.

-آفرینش آسمان:

سوره ذاریات آیه7:سوگند به آسمان تودرتو

سوره فصلت آیه12:پس گذراندآنهاراهفت آسمان دردوروزووحی کرد درهر آسمانی امر آن را وآراستیم آسمان نزدیک رابه چراغهایی ونگهبانی،این است کارپردازی خداوند عزتمند ودانا

امام علی(ع)درخطبه اول نهج البلاغه می فرماید:

خدای سبحان طبقات فضاراشکافت واطراف آن رابازکردوهوایی راکه به آسمان وزمین راه یافته خلق کرد ودرآن آبی روان ساخت.

همچنین آن حضرت درخطبه نودویکم نهج البلاغه می فرماید:

فضای بازوپستی و بلندی وفاصله های وسیع آسمان هارابدون اینکه برچیزی تکیه کند نظام بخشید و شکاف های آنرابه هم آورد وهریکراباآنچه که تناسب داشت وجفت بود پیوندداد.......

درحالی که آسمان به صورت دود و بخاربودبه آن فرمان دادپس رابطه های آنهارابرقرارساخت سپس آنهاراازهم جدا کردوبین آنها فاصله انداخت وبرهرراهی شکافی از آسمان نگهبانی ازشهاب های روشن گماشت وبادست قدرت آنهاراازحرکتهای ناموزون درفضانگه داشت........

پس درفضای هرآسمان فلک آن را آفرید وزینتی از گوهرهای تابنده وستارگان درخشنده بیاراست.

در نظریات کیهان شناسـی به نظریه جهان های موازی بر می خوریم که دانشمندان معتقدند موازی با جهان ماجهانهای دیگری نیز وجود دارندکه شاید سیاهچاله هانقطه اتصال جهان ما و جهان دیگر باشد.

با توجه به خطبه نودویکم امیرالمومنین(ع)خداوند برای هر آسمان فلک مخصوص آفریده وآنهارابا ستاره گان آراسته,شاید بتوان بر روی این نظریه کاربیشتری کرد امادرآیات همیشه از وجودیک زمین

وهفت آسمان(آسمانها)اشاره شده است.

اینکه آیادر آسمان های دیگرمانند منظومه شمسی وجوددارد یاخیر ؟الله اعلم......

 نظریه ابرریسمان:

در پایان نیزنظریه ابرریسمان را مطرح میکنم که وجود ذرات عالم راازنوسانات ریسمان هایی دانسته که

با ارتعاشات متفاوت ذرات به وجودمی آیند.این نظریه سعی دریافتن پاسخی برای زمان قبل از بیگ بنگ

وچگونگی ماده درآن موقع دارد. این نظریه میتواندراه جدیدی را درکیهان شناسی بگشایداما به صراحت درکتب وآیات اشاره شده که قبل از آفرینش هیچ بوده وهستی از عدم آغازشده است.

موضوعی که قصد دارم در نتیجه به آن برسم این است که با ارائه آیات و مطالب سعی بر انطباق نظریه ها با اعجاز علمی قران ندارم بلکه با این توضیحات ملموس کردن ایده های این نظریات برای ما آسانتر است.دانشمندان امروزه به دنبال منشأ مادی برای آفرینش جهان هستند و سعی دارند نظرات خود را با فرمولهای ذهنی ریاضی قطعیت بخشند اما بنا بر نظر عرفا ایجاد عالم از عشق بوده وبا عشق ماندگار است.

-منبع:daneshyar.blogfa.com